Nederlander besteedt 6,6 miljard euro bij webshops

Nederlander besteedt 6,6 miljard euro bij webshops

De Nederlandse consument heeft in de eerste zes maanden van 2014 voor 6,6 miljard euro uitgegeven bij webwinkels. Het online kanaal is daarmee goed voor 4 procent van de aankopen, zo meldt Thuiswinkel.org na GfK-onderzoek.

Vanochtend zal directeur Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org deze cijfers toelichting bij de opening van het congres Shopping Today dat vandaag in Utrecht wordt gehouden.

De uitgaven bij webwinkels steeg ten opzichte vorig jaar met zes procent. Onderzoeker GfK maakt daarbij een onderscheid tussen producten en diensten en dat levert een interessant beeld op. De bestedingen aan producten stegen met zeventien procent, terwijl die aan diensten afnamen met drie procent. “Dat [wordt] veroorzaakt door een terugloop in de online bestedingen aan nieuw afgesloten verzekeringen”, klinkt het in een geschreven toelichting.

Naar verwachting zullen de totale online bestedingen in 2014 uitkomen op 13,5 miljard euro, een groei van zes procent ten opzichte van 2013.

In het tweede kwartaal werd minder uitgegeven dan in het eerste, toen bijvoorbeeld al veel vakanties werden geboekt:

  • Eerste kwartaal: 3,66 miljard euro
  • Tweede kwartaal: 2,92 miljard euro

Nederland telt in het eerste half jaar vier miljoen mobiele kopers, of 34 procent van alle online kopers. Een kwart van de consumenten heeft ooit wel eens iets via zijn tablet gekocht. Vijftien procent pakte in de eerste maanden van het jaar zijn telefoon om iets te kopen. Telefoonboodschappen betreft hoofdzakelijk aankopen van kleine bedragen.

Een aantal losse feiten die Thuiswinkel.org vanochtend bekendmaakte over het tweede kwartaal

  • Aantal verkopen: 26,7 miljoen
  • Aantal kopers: 10,1 miljoen
  • Gemiddeld besteed bedrag per koper: 288,88 euro
  • Gemiddelde orderwaarde: 109,67 euro
  • Totaal verzendkosten binnen de online bestedingen: 63,8 miljoen (=2,1%)

Foto: Christiano Betta (cc)
Artikel: Erwin Boogert